Lauantaiaamuna ei kun reissuun! Rico vietiin matkalla luksuslomalle "mummolaan" ja me muut jatkettiin matkaa Turun satamaan. Auto laivaan ja naatiskelemaan 5½ tunnin laivamatkasta Maarianhaminaan. Tai onko tuo nyt niin nautiskelua... Ajantappamista kai ennemminkin

Perillä käytiin kirjautumassa ihan sataman vieressä olleeseen hotelliin ja hetken huilin jälkeen hypättiin autoon ja lähdettiin katsomaan maisemia. Käytiin myös ajamassa sunnuntain maratonreitti läpi, että tiedän sitten missä siellä kökin "huoltoautoni kanssa"  Sinäänsä ihan lämmin keli ja poutaakin, mutta ihan hurja tuuli nousi iltaa kohti. Jacky oli ihan onnessaan, kun pääsi kunnolla irrottelemaan yhdellä rannalla

Muuten kuvat onkin aika harmaita kelistä johtuen

Ajelun jälkeen käytiin vielä kävellen hakemassa numerolaput vissiin noin parin kilsan päästä stadionilta. Siinä tuli sopiva iltalenkki ja sitten saikin telkkarin töllötyksen jälkeen painua hotellin muhkeeseen sänkyyn nukkumaan.

Sunnuntaina kellon siirto taaksepäin toi onneksi yhden tunnin lisää nukkumisaikaa. Nimittäin kello soitti 6.30 ja ennen seiskaa oltiin jo aamupalalla. Maratonin lähtö tapahtui 8.30. Keli oli harmaa ja tihkusaiteinen, mutta tyyni. Juoksijoiden mukaan ihan luksuskeli juosta  Olin tosiaan lupautunut 3 hengen forssalaisjoukolle huoltajaksi ja niinpä lähdön tuntumassa pakattiin energiageelejä ja vaatteita Caddyyn. Lähtölaukauksen jälkeen kävin tekemässä Jackyn kanssa aamulenkin läheisessä metsässä ja sitten lähdettiin huristelemaan reitin varteen. Maraton juostaan tuolla niin, että ensin puolet matkasta Eckeröön suuntaan ja sitten samaa tietä takaisin se toinen puolikas.

Matkalla koitin joitain kovin sumuisen sateisia kuvia räpsiä...

Pysähtelin muutaman kilometrin välein ja jalkauduin tarjoamaan porukalle evästä. Yhdellä pysäkillä hengattiin Jackyn kanssa vähän pidempään ja pien karhu parka meinasi vallan mennä sekaisin, kun piti pongata vielä senkin jälkeen Samia, kun se oli jo paikan ohittanut  Näin me Jackyn kanssa kulutettiin aikaa noin 36 km kohdalle, jonka jälkeen ajettiin takaisin urheilukentälle. Siellä kävin Jackyn kanssa taas samassa metsässä lenkillä kuin aamullakin.

Sami tuli maaliin ajassa 3:39:43, seuraava forssalainen muutaman minuutin päästä ja kolmaskin 4 tunnin tuntumassa. Loistavia suorituksia! Kaikki pääsivät maaliin hyvävoimaisina ilman suurempia ongelmia. Melkoisia menijöitä  Samille tämä oli muistaakseni maraton numero 11 ja kolmanneksi paras aika. Näiden koko maran juoksijoiden lisäksi toiset 3 tuttua juoksijaa kirmasivat ½-maratonin verran.

Jaksaa vaan hymyilyttää reilun 42 km jälkeenkin
Aika pian saikin olla jo auton kanssa jonottamassa laivaan kotimatkaa varten. Matka tuntui väsyneenä vielä pidemmälle kuin toiseen suuntaan, mutta tuli kello sentään lopulta 19.50 ja laiva kiinnittyi Turun satamaan. Arvasinkin, ettei Rico nyt niin riemusta hihku, kun sitä mennään hakemaan kotiin ja näin oli myös. Siellä se seisoi äitin vieressä kynnyksellä ja suunnilleen heilutti tassulla, että menkää te vaan. HK:n sinisen voima on ihmeellinen

Jackyn kohdalla olen ihan hurjan ylpeä ja tyytyväinen, kuinka helppo koira se onkaan matkalla mukana  Kaveri on vielä kovin epävarmassa iässä ym, mutta tuollaisessa hanskaa pääkoppansa uskomattoman hyvin nuoreksi koiraksi  Laivalla se antoi kärsivällisesti kaikkien halukkaiden rapsutella (ja niitä muuten riitti...). Autokannelta kuljettiin portaita pitkin ylempiin kerroksiin ja takaisin, hotellihuone oli kolmannessa kerroksessa ym ym. Ei haitannut karhun menoa. Pystyipä tuo vielä umpiunessa tulomatkalla nukkumaankin kaiken laivan hälyn keskellä. Sinne se myös jätettiin itselleen vieraiden ihmisten kanssa odottamaan, kun käytiin Samin kanssa syömässä ja siellä se tarkkaavaisena, mutta ihan rauhassa odotti, kun tultiin takaisin. Olipa meillä pallokin mukana ja palloilukavereita löytyi urakalla  Että mä tykkään tosta sällistä

Laivakoira

Miljoonasti kiitos kaikille asianosaisille matkakumppaneille! Tosi kiva reissu  Mihin seuraavaksi